img
By Thomas Daykin Johansen on desember 14, 2020

Ta flere pauser fra mobilen!

Vi bruker mer tid på mobilen enn noen gang. Men er du bevisst på hvor ofte du bruker mobilen din?

Det gjør godt for hodet og sinn å kutte ned på skjermtiden, og her gir vi deg noen enkle tips.

Er det en ting 2020 har gitt oss mer av, så er det tid. Mer innetid og mer skjermtid. For visste du at skjermtiden har økt 16 prosent i snitt hos folk siden korona inntraff – og det er bare på telefonen? Det betyr 4,5 timer mer i uken enn før.

I snitt sender også nordmenn rundt fire millioner flere SMS i døgnet, og snakker 50 prosent mer i telefon. Vanligvis sender vi rundt 16 og 18 millioner SMS-meldinger i døgnet, men nå har dette tallet økt til mellom 20 og 22 millioner i forbindelse med korona. 

Men denne økende trenden startet ikke med pandemien. De siste 10 årene har mobilbruk og skjermtid økt kraftig år etter år, og dette har bidratt til å gjøre livene våre enklere. Men er det baksider til denne utviklingen?

Varslinger kan øke stressnivået

Tallene viser klart økende mobilbruk, men er du selv bevisst på din egen bruk av skjermtid?

Tenk over følgende; noen avbryter deg hvert femte minutt for å fortelle deg noe. Hadde ikke det vært slitsomt? Og ironisk nok er det sånn det egentlig er når man konstant blir avbrutt av varslinger på telefonen. Realiteten er at pushvarslinger på telefonen kan skape både stress og dårligere konsentrasjon. Så gjør en god ting for deg selv; skru av varslingene og la hodet få hvile.  Gå til Innstillinger > Varslinger. De fleste mobiler lar deg skru av alle varslinger, eller du kan tillate hvilke apper som skal få lov til å varsle deg. Mindre varslinger, mindre mas.

Skjermfrie soner

For mange er telefonen blitt altoppslukende. Spill, apper, sosiale medier – en verden som aldri står stille – til og med rett før leggetid. 

Er du en av de som bruker telefonen hyppig før hodet treffer puten og øynene lukkes? Visste du at telefonbruk én time før leggetid reduserer søvnkvaliteten din? I tillegg gjør det blå skjermlyset det vanskeligere for hjernen å slappe av. Med andre ord, soverommet skal være forbeholdt søvn og avslapning, så la telefonen bli igjen i naborommet og gå til innkjøp av en vekkerklokke.

Som sagt, soverommet bør være en skjermfri sone, men for å begrense skjermtiden kan det være en idé å innføre det flere steder. Vi oppfordrer til å være mer i nuet. La telefonen ligge, og bruk mer tid på hverandre, gode samtaler rundt middagsbordet og annen stimuli for hodet enn kun mobilskjermen.

shutterstock_583771213

Skru av mobildata og WiFi oftere

Med dagens teknologi kan vi hovedsakelig jobbe fra hvor som helst, og når som helst. Er du flink til å skru av jobbmodus i det du kommer hjem? Dersom det ikke kreves av jobben å være tilgjengelig 24/7, husk å “logge av”. Lad batteriene slik at du sikrer det beste overskuddet, og finner en god balanse mellom jobb og fritid. 

Aldri før har vi sittet så mye med hodet bøyd i skjermen som i 2020, men er det noe dette året har lært oss så er det å ta vare på øyeblikkene og være i nuet. Ikke glem å ta digitale pauser, stress ned og gjenoppdage de gode gamle tidsfordriv som å lese bok, være ute i naturen eller verdifull kvalitetstid med familie og venner. Eller rett og slett plukk opp telefonen og ring en venn eller familiemedlem du ikke har pratet med på en stund. En samtale kan bety så mye – spesielt i disse tider. Vår oppfordring er å skru av mobildata og WiFi, og legge fra deg mobilen så mye du klarer. Du vil merke forskjellen!

Bruk mindre mobildata og spar penger

Vi har mange ulike abonnement med ingen eller lite data. Så ved å ta flere mobil pauser så bruker du også mindre data - det gjør godt for både kropp, sjel og lommeboka!

Sjekk ut vår enkle oversikt og finn abonnementet som passer deg. 

Hvis du allerede er kunde hos oss kan du enkelt endre ditt abonnement i Skymobil appen eller på Min Side.

Published by Thomas Daykin Johansen desember 14, 2020